2021-09-07

Per tris dienas mokytojų komandos sukūrė tris mokomuosius prototipus

Rugpjūčio 27–29 d. Vilniaus technologijų, informacinių technologijų bei gamtos mokslų fanai dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse „Laužk technologijų ir gamtos kodą!“. Dirbtuvėse mokytojai ieškojo naujų požiūrio į technologijų ir gamtos mokslus kampų, kūrė mokomuosius prototipus, ir atrado naujas tarpusavio bendradarbiavimo galimybes.

Pirmąją dieną mokytojai įkvėpimo sėmėsi iš dirbtuvių svečio dr. Vlado Lašo patirties. Dalyvavo detektyviniame nitratų iššūkyje su dr. Pauliumi Luku Tamošiūnu. Iš Meškėnų laboratorijos sužinojo apie plačias FabLab’o galimybes STEAM ugdymui. O tada mokytojai pasiskirstė į tarpdalykines komandas ir šturmavo smegenis, kaip gamtos mokslai ir technologijos galėtų apsijungti, ką įdomaus ir naudingo pamokoms būtų galima pasigaminti antrąją dirbtuvių dieną.

Antrąją dieną mokytojų komandos pasinėrė į smagios kūrybos procesą. Dirbtuvėse užvirė darbas – vyko eksperimentinio inkubatoriaus augalams auginti, mokomojo kompostavimo ir žmogaus pažinimo prototipų gamyba. Trečiąją dieną dalyviai vieni kitiems pristatė savo rezultatus ir sudalyvavo edukacinėje programoje „Išrandame bateriją!”.

Ką mokytojams pavyko sukurti per tris dienas? Komanda, pasivadinusi IMESE (Išmani maisto evoliucijos sistema ekologijai), sukūrė prototipą augalinių atliekų kompostavimui. Jame galėtų būti kompostuojamos surinktos augalinės atliekos, komposte auginami prieskoniniai augalai, iš jų gaminami eteriniai aliejai. Su šiuo prototipu būtų galima atlikti teorinius ir eksperimentinius tyrimus (pvz. įvertinti skirtingų maisto atliekų skaidymo greitį, palyginti komposto savybes, stebėti augalų augimo rodiklius, išmokti teisingai kompostuoti  ir pan.) ir tai motyvuotų mokinius domėtis inžinerija, STEAM veiklomis.

Antroji komanda sukūrė prototipą pavadinimu „Aš – žmogus“, skirtą mokytis žmogaus organų sistemas ir ne tik. Per biologijos pamokas maketas vis pasipildytų naujais žmogaus organų sistemos sluoksniais. Pasak komandos, sistema, kuri karaliauja pamokoje, šviestų jai priskirta spalva, todėl mokiniams būtų lengva suprasti, kokia pamokos tema. Per technologijų pamokas tas pats prototipas galėtų būti naudojamas nagrinėjant sveikos mitybos ar aprangos dizaino temas, per fizinį ugdymą – diskutuojant apie raumenų grupes.

Inkubatoriaus augalams auginti prototipas – trečiosios komandos kūrinys. Jame įmontuotų jutiklių pagalba mokiniai galėtų atlikti įvairius eksperimentus, pvz. daigų augimo priklausomybės nuo šviesos spalvos, laistymo intensyvumo ir pan.

Reflektuodami trijų dienų patirtį dalis mokytojų pripažino, kad jiems atsivėrė akys apie FabLab įrangos galimybes – juk dirbtuvėse galima patiems pasigaminti mokomųjų priemonių, inicijuoti tiriamuosius projektus. Mokytojai džiaugėsi atradę naujų tarpdalykinių jungčių ir bendradarbiavimo galimybių.

Dėkojame visas tris dienas mokytojams padėjusiems fasilitatoriams Giedriui Kavaliauskui, Mariui Narvilui, dr. Pauliui Tamošiūnui ir moderatoriui Mantui Cegelskui! Per tokį trumpą laiką mokytojų sukurti prototipai – beprotiškai fantastiški ir tikrai atras vietą ugdymo procese.

Visiems dalyvavusiems mokytojams linkime, kad drąsos kurti ir klysti pojūtis išliktų ilgam!